Historie v kostce


     Historie Camel Trophy sahá do roku 1980. Tehdy se v Německu zrodil nápad uspořádat expedici s terénními automobily tropickou krajinou Amazonie. První ročník sponzorovala firma RJR Nabisco, vyrábějící cigarety Camel. Od roku 1981 už tuto akci zastřešovala firma Worldwide Brands Inc., která vlastní ochrannou známku Camel Trophy. Ve stejném roce se také do akce vložila britská automobilka Land Rover, vyrábějící špičkové terénní automobily.
     Land Rover sponzoroval Camel Trophy celých osmnáct let, což ještě posílilo jeho dobrou pověst po celém světě. Pro roky 1981 a 1982 byl jako soutěžní automobil vybrán Land Rover Range Rover s dvoudveřovou karoserií a silným benzinovým motorem. V roce 1983 to byl Land Rover Series III, který je dnes opravdovou klasikou mezi terénními automobily. O rok později jej vystřídal nový typ Defender 110 a v dalších dvou letech Defender 90 s kratším rozvorem. V roce 1987 se pořadatelé rozhodli znovu pro Range Rover, tentokrát však už s turbodieslem. Další dva ročníky jsou opět ve znamení Defenderu 110 a od roku 1990 až do roku 1997 sloužil jako soutěžní automobil Land Rover Discovery. Při posledním ročníku jeli soutěžící ve zbrusu nových Freelandrech, pro které byla ale vybrána přeci jen o něco lehčí trasa než v předchozích ročnících, protože patří spíše do kategorie automobilů pro volný čas (SUV) než do pravých "teréňáků".
     Automobilka Land Rover si (a i celému světu) za ty roky nesporně dokázala, že všechny její automobily si poradí opravdu s každým terénem, ať už je to bezedné bahno Indonésie, nezkrotné řeky v pralesech Amazonie, vysoké hory Jižní Ameriky nebo savany a pouště Afriky.
     Přestože byla Camel Trophy převážně akcí tvrdých chlapů, účast tvrdých žen nebyla žádnou výjimkou. Prvními ženami v Camel Trophy se v Jižní Americe v roce 1994 staly Francouzska Carine Duret a Švédka Christel Persson.
     V roce 1995 se Camel Trophy Mundo Maya ve Střední Americe poprvé zúčastnila také česká posádka ve složení Zdeněk Němec a Marek Ročejdl. Senzačním vítězstvím celé Camel Trophy hned dokázala, že Česká republika do této prestižní soutěže rozhodně patří. O rok později tvořily českou posádku Zdeněk Tomášek a Jakub Havel, kteří na Camel Trophy Kalimantan '96 skončili celkově jedenáctí. Potřetí a naposledy se náš národní tým účastnil Camel Trophy Mongolia '97. Tady David Chaloupský s Petrem Stejskalem vybojovali skvělé třetí místo za Rakušany a Francouzi.
     Pro všechny příznivce terénních vozů končí historie Camel Trophy rokem 1998, kdy se uskutečnil poslední ročník s automobily Land Rover. I když oba poslední ročníky se už hodně odvracely od původní podoby Camel Trophy - od dobrodužné expedice divokou přírodou, kde se dá přežít jen díky dobré spolupráci všech zúčastněných.
     V roce 1999 se nekonalo nic. Závěrečný a zároveň jubilejní dvacátý ročník Camel Trophy se pořádal v roce 2000 okolo ostrovů Fidji a Samoa v Oceánii. Místo terénních automobilů Land Rover však byly použity motorové čluny značky Honda. Zkrátka už to bylo něco úplně jiného...